Etiketter

fredag 9 augusti 2013

This is gonna be awesome, I mean c´mon, it´s Madhouse ffs! (12 eps later) okay, I take that back - Photo Kano animerecension

Så, Photo Kano, ny serie för i år, ytterligare en serie som jag hade ögonen på tidigt men som det tog ett tag för mig att börja kolla på. Det verkade som en klockren anime, som att det kanske till och med kunde bli en fullpottare, eftersom att första avsnittet var väldigt imponerande, och eftersom att serien var gjort av Madhouse som är legender i mina ögon.Så man kan helt enkelt säga att mina förväntningar var ganska höga... I´m not gonna say more!

Photo Kano är 13 episoder lång, av Madhouse (Oh my gaaawd Madhouse ftw!!!), från 2013.

Handlingen följer vår manlige huvudkaraktär Maeda som en dag får en kamera av sin farsa, en riktigt dyr och fin en (dat animation!) och finner sitt kall, nämligen fotograferande. Innan har han gjort allting: fotboll, baseball, löpning, a shitload of things, men han har aldrig hittat något som han verkligen fastnat för, tills denna vackert glänsande kamera kommer med vars lins han kan ta kort på natur, tjejer, objekt, tjejer, sexy poses med ursäkten att han ser en utmärkt chans till en bra bild, bikinifester, gymnastisk med tjejer och tätt åtsittande dräkter, och lite mer tjejer! (Och tjejer, glöm inte tjejerna!) Så, han börjar fotografera allt han ser, överallt, varvat med hans interaktioner med de många kvinnliga karaktärer som omger honom och som mer än ofta kan tänka sig ställa upp på lite bilder! (Lucky bastard he is) Men hans tur rinner inte ut där, eftersom animen är gjort i ett så kallat Omnibus format! Åh just det, ni kanske inte vet vad Omnibus format är för något så här kommer en förklaring!

Explanation follows:
Omnibus formatet är en typ av romantisk anime uppdelat i arcs där handlingarna i varje arc utspelar sig i olika universum, detta betyder i enkelhet (det är en komplicerad process som jag måste förenkla i skrift) att efter att vår älskade huvudkaraktär har fått till det med en tjej hoppar tiden tillbaka, ´nollställer´ deras förhållande och gör det möjligt för honom att inse sina känslor för en annan kvinnlig karaktär utan att vara en otrogen skitstövel. (As scientifically said as possible)

Så yeah, lucky guy!
What´s his secret, is it the shoes???Damn Maeda, I want your shoes!!!!!

Värt att notera som jag finner intressant är att han faktiskt inte är pervers, utan en väldigt decent guy, så yeah, lite kul med omväxling!

... okay shut the fuck up!

Och bland våra övriga karaktärer har vi snubbarna (och tjejen) i fotoklubben som han går med i, som i själva verket visar sig vara ett gäng pervon på jakt efter den perfekta avslöjande (if you know what I mean) bilden, men de fyller i princip ingen som helst funktion för handlingen. Men däremot har vi ju också de sju kvinnliga karaktärerna som alla for some reason verkar dra sig till snubben med kamera (är det linsen eller är det skorna, God tell me!) och som han i sju arcs sakta men stadigt börjar bygga ett förhållande med, en tjej i taget, och när jobbet är klart går det över till nästa.

Note: När jag sa sakta och stadigt menade jag egentligen ALLDELES FÖR SNABBT! (Thanks Google Translate, first thing you did right!) Det är HÄR  som det börjar gå åt helvete, just HÄR! Förklaring följer:

Serien är alldeles för kort, och den korta längden leder till att i princip varje tjej bara får ett avsnitt för sitt arc, vilket=väldigt dåligt development. Det säger bara ett kameraklick och sedan är de visst intresserade av varandra och själv sitter man där och är jealous- eh jag menar förvirrad! (Close shot) Men det som stör mig mest, om man bortser från att relationerna känns så förhastade och att tjejerna kanske kunde ha varit jättebra karaktärer men inte blir det på grund av för lite screentime, är att en av tjejerna får TVÅ avsnitt för sitt arc! Själva idén jag ser med Omnibus formatet är att man kan hoppas på en tjej som man tycker är bättre än de andra, och får se hennes bästa sida utan att andra kan komma och säga någon annan är bättre. Så att säga, själva idén enligt mig är att varje tjej ska ha lika chans och vara like likeable i sig så att man sedan som tittare får välja helt själv, men nej, så blir inte fallet i Photo Kano tack vare att de visar en tydlig favorit med två avsnitt!

Och till råga på det var karaktärerna inte särskilt märkvärdiga heller, då de är så simpla så man gråter över det ´mänskliga djup´ (ironi) som de visar hos sina karaktärer. Vem vet, de kanske hade saker som gjorde dem bra? Det kan jag inte veta på grund av att de inte ens fick en chans att visa det under så lite tid. Och allvarligt, en beach-del i varje arc!!! Jag skojar inte, i varje arc! Undrar vad de delarna fyller för viktig funktion för storyn...

BOOBIES!!!!!

(Host) Näh, kanske något annat...

BOOBIES!!!!!

Så yeah, them plotdevices...

Now I´m pissed! Jag kan bara beskriva det med ett ord och det är...

Så, nu när jag har rageat klart på det är det dags att gå vidare till det som jag inte kan sluta ge animen cred för, nämligen animationen. Bakgrunderna och miljöerna ser fantastiska ut (tack Madhouse!) och det finns fler exempel på en grad av ansträngning då man får se hur bilden flytande byter vinklar då Maeda-kun ska fotografera bikinitjejer, strictly för fotograferandets syfte of course, och animationen ser helt enkelt väldigt bra, flytande och vacker ut med flera tillfällen då man verkligen kan ana vad mycket jobb som lades ned för just den delen! Animationen är nog det bästa med den här serien, för att vara ärlig!

Och sen till ljudet. Gillade opening och ending, fanns ganska bra musik men ingenting som var überbra, och ingenting man minns efter en längre stund, bra VA dock. (Voice acting)

Jag tyckte ändå i slutändan om den här animen, men kanske inte för vad de ville att den skulle vara. Jag gillade den för animationen, samt att det var ett väldigt intressant koncept med en fotonörd vars kamera blir hans väg till en massa kvinnor, samt, som sagt, those angle-shots! (Och ni som tittat, missta inte det för något perverst nu) Vad jag menade där var helt enkelt hur man fick se fotoobjekten ur en massa olika vinklar som verkligen flöt från varandra istället för att hoppa direkt till nästa.

I slutändan var det en lite bra anime, men det är synd att den hade så mycket potential som sedan gick åt H. Med bristerna jag har nämnt, SÄRSKILT den korta längden, ger jag Photo Kano 6/10. Kan vara värt att kolla på, men den är definitivt inte så bra som den kunnat bli!

Tack för er läsning av min fullständigt normala recension, vi synes!

Goddamn, is it the shoes or not!?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar