Etiketter

onsdag 14 augusti 2013

En serie om folk so vill skaffa vänner (read me!) - Boku wa Tomodachi ga Sukunai säsong 1-2

Denna ljuvliga dag är jag här för att recensera animeserien Boku Wa Tomodachi Ga Sukunai och dess andra säsong Boku Wa Tomodachi Ga Sukunai Next, som jag i fortsättningen för enkelhetens skull bara kommer kalla " Boku Wa Tomodachi Ga Sukunai och Boku Wa Tomodachi Ga Sukunai Next"! (Note: Jag drev) Så nej, ni som hade hoppats på att jag skulle använda den smidiga titeln, oroa er inte, det kommer säkert komma i framtiden! (Precis som jultomten som jag har väntat på i sjutton år)

Så, Boku Wa Tomodachi Ga Sukunai är en romance/school/slife-of-life anime, som så få andra (Masa=jokeful today hihi), och den är gjord av AIC Build. Totalt är den 24 episoder.

Handlingen följer vår manliga huvudkaraktär Kodaka som går i skolan, som de flesta andra, men han har inga vänner. INGA! Varför kan man undra? Jo, för att han är känd som delinquent, kolla bara på hans hår för tusan!!!!! Så yeah, han har inga vänner, och han går i skolan, och har inga polare, men tro det eller ej, där tar inte handlingen slut! (OMG wut u saying???) För han stöter på en ensam flicka en dag i klassrummet, ser henne prata med någon, eller snarare ingen för hon pratade med sin låtsaskompis som inte finns på riktigt, och yeah, han har träffat någon som är kinda som honom, och inte har några polare, så yeah! Och denna tjej kommer en kort tid senare på att hon ska skapa en klubb som fokuserar på att skaffa vänner, och tar genast in Kodaka som en given medlem, och sen börjar äventyret...! (Damn jag äger på att skapa spänning!)
Och där träffar han en massa roliga personer, och klubben gör en del saker tillsammans för att lära sig hur man umgås med vänner så fort man skaffat dem, och en massa roliga saker händer. Så, vilka karaktärer är med i den här serien då? Jag vill egentligen inte avslöja för mycket, eftersom att en del av dem kommer ganska sent, men dock kommer jag referera till dem med namn då och då.

Vi har först av allt huvudkaraktären Kodaka som är halvbritt, och därför har smutsblont hår som självklart betyder att man är född buse och gillar att slå folk (it´s called logic folks!!!), eller ja, det är så han är känd hos alla i plugget i alla fall. Så, hans utstötthet leder till att han ganska motvilligt och på "den mystiska tjejens" order går med i vänklubben.

Och den mystiska tjejen heter Yozora, och är likaså ganska utanför. Hon är ganska kall och hård, och ENORMT socially awkward, så att hon knappt kan vara på en buss! (Verkar stabilt!) Och hon tar initiativet att skapa klubben.
Don´t let yourselves be fooled by her appearance, or she´ll slash you!!!

Och sen har vi en del andra karaktärer som kommer in i bilden!

Handlingen kan jag inte direkt kalla den mest djupa jag någonsin sett, men dock, den var extremt rolig! Den har sina running jokes, de funkar in i slutet, och denna serie gav mig faktiskt väldigt många skratt. Handlingen var wunderschön, helt enkelt, och höll sig bra genom hela!
Karaktärerna verkar väldigt simpla och platta först, det tyckte jag, men dock så blev de chockerande mycket bättre än vad jag trodde de skulle, för i slutändan byggde de på sina basroller som man så ofta ser i anime, men utvecklades till något mer. Några av karaktärerna fick väldigt bra development, särskilt i andra säsongen, ett märkbart exempel där är karaktären Rika. I första säsongen förblir jag tveksam till vad jag ska tycka om dem, men som sagt, i andra blev de asbra!

Animationen ser ganska medelmåttig ut, inte för att det är något dåligt. Karaktärsdesignen hade jag ingenting emot, den passade ganska bra för serien. Animationen i övrigt såg ganska bra ut, men ingenting överdrivet bra direkt. It passes, om vi säger så.

Ljudet hade lite mer än animationen att erbjuda, men inte särskilt mycket. Bägge openings är inget värt att nämna, ganska bra endings dock. Bra voice-acting as expected. Soundtracket är inget outstanding.

Fanns det några saker som jag vill tillägga att jag gillade? Jag har redan nämnt det en gång men det skadar inte att säga det en gång till, som Chow Yun-fats namn till exempel, men denna gång är det "humorn" som tål att upprepas! Underbar humor, det var länge sedan jag hade så roligt med en serie! 

Dåliga saker? De hade kunnat göra twisten i slutet av första säsongen till mer av en twist, och inte något som man redan visste.
Så, som sagt, det var alldeles för uppenbart.

Så, vad får denna anime, Boku wa tomodachi ga sukunai? Efter dagar av tänk och en massa knytnävsmärken i betongväggarna har jag kommit fram till svaret; 6/10. Ganska rolig, jag gillade animen, men om jag ska göra den rättvisa kan jag inte ge den högre än 6/10. Men ändå, den var tämligen underhållande och är rekommenderad, om du gillar genren dvs, annars är den nog ingenting för dig.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar