Etiketter

måndag 29 juli 2013

FFS det är Chow Yun-fat och John Woo ju!!!!! - Stranglehold spelrecension

Som en del av er säkert vet, som många av er säkert kan förstå om ni kollar in mina filmrecensioner är att jag är ett ganska stort fan av den kinesiska skådespelare Chow Yun-fat för hans många och imponerande roller i actionfilmer, och John Woo som är den coola snubbe som gjort många av de filmerna. Needless to say blev jag därför ganska till mig när jag upptäckte att John Woo hade varit med och jobbat med ett spel, ett ACTIONSPEL, som handlar om Detective Tequila Yuen som är huvudkaraktären i Hard-boiled (en film som jag älskar; kolla review), och då skulle det här vara en sequel. Och inte nog med det, vem är mannen som gör rollen för Tequila fast i spelet måntro??? Jo, Chow Yun-fat! Chow Yun-fat! Chow Yun-fat! Chow Yun-fat! Och ja, jag var tvungen att säga det flera gånger för riktiga bra personer kan man inte säga namnet på tillräckligt många gånger! (Se Sylvester Stallone)

Så, i alla fall, så fort jag såg det letade jag reda på ett exemplar till pc och väntade sedan en mindre tid (if you´re waiting for John Woo that is fucking eternities) på att det skulle komma. Sen kom det, sen spelade jag, sen... tog jag en längre paus... sen kom jag fram till att jag borde spela klart det och sen gjorde jag det! Och nu sitter jag här, snackar lite skit och ska recensera spelet! (Sträcker ut fingrarna) Nu jäklar kör vi!

Stranglehold är ett actionspel producerat av Midway Games för Playstation 3, XOX 360 och Windows. Regissören är John Woo (jag kan bara inte få nog av att säga det, John Woo för tusan!) och som sagt, huvudkaraktären är Tequila som görs av Chow Yun-fat! (That name... never gets old!) Och yeah, det är TPS.

Jag körde på pc eftersom att konsolversionerna var dyrare, om de fortfarande fanns att köpa dvs, så jag slog till på ett ex för datorn!

Handlingen följer inspektör Tequila som är en hårdkokt snut i Hong-Kong. Spelet börjar med att en snut blir dödad och att de ska utreda det, men då flera inte kan pga. att det skulle kunna sabba deras infiltreringar i Triaderna så ställer Tequila Yuen upp, till sin chefs förakt, och beger sig av på ett episkt äventyr bestående av action, restauranger, sönderskjutna möbler och en massa skurkar som kan dödas på de coolaste och överlägsna sätt man någonsin hade kunnat tänka sig. (Max Payne 3!) Va?! Näh, nu hörde jag inte riktigt... Så, som sagt, ett äventyr med de coolaste kills du någonsin kommer se! (Max Paaayne 3!!!!!)

... stfo

Så yeah, han beger sig till området där snuten blev skjuten, börjar skjuta folk, förstör möbler, väggar och oräkneligt många fruktstånd, kommer till en restaurang som leder honom till ett annat ställe och andra skurkar, och självklart, närmare kärnan av det hela, för allting är inte som det verkar... Han blir indragen i en mafiakonflikt som sträcker sig från Hong-Kong till Chicago.

Och bland karaktärerna har vi Tequila, Tequila, Tequila, Tequila... och en massa skurkar och oviktiga sidokaraktärer. Men, nu ska vi inte klaga, det är ju trots allt bara för en särskild karaktär som man kommer och spelar det här spelet...


Och det är handlingen. Handlingen låter inte så bra, eller? Jag kan erkänna att jag vara av precis samma uppfattning men sen insåg jag en sak; John Woos verk handlar inte om bra story, det handlar om en decent plot accompanied by en asgrym huvudkaraktär vars asgrymhet får storyn att verka bra, och ni kan kalla mig lurad men det har spelet verkligen lyckats bra med!

Plot? Pfft! They have guns!!!

Men vad som gjorde mig lite avtänd att spela det under en längre tid var andra kapitlet, då man visst ska göra lite community service och spränga en massa druglabs. Jag har ingenting emot överflödet av action, bullets, kroppar och blod MEN ett krav har jag, nämligen att det ska vara mitt i en betydelsefull handling, bara det är det kan det vara timtals med action for all I care. Och det är det som det blir här, men vad är den ihängande storyn då? "Skjut allt du ser!" Andra kapitlet, för att uttrycka mig fint, sög!!!!! Dock, annars var handlingen asnajs på ett John Woo-sätt. (Varför finns inte det ordet i ordlistan, tell me someone!!!) Men, handlingen var för kort, särskilt med tanke på att spelet inte hade något mer att erbjuda som gjorde det värt att spela än en medelmåttig (if not worse) multiplayer. Det kommer aldrig att sluta förundra mig att de inte ens lade in någon form av arcade mode!

Men om handlingen är som den är måste ju spelet rimligtvis ha stabilt och bra gameplay för att det ska funka, och det är där det hela faller lite. Jag kan erkänna att det var kul att spela det här spelet, men gameplayet hade så många brister. Coversystemet sög, och tycker personligen att det hade kunnat göras mycket bättre. Som det är nu kan man inte dra siktet för långt åt sidan, för om man gör det börjar siktet skaka sönder. (Hade de inte kunnat lösa det bättre!?)  Samt kan man inte ens skjuta från en del skydd där det borde vara möjligt.

Det finns alldeles för lite vapen, egentligen bara ett vapen av varje typ, vilket suger.

Nej, inte så, snarare...
Varsågod, det här vapnet får du. WTF!!!!! Okej inte så illa men ni fattar!

Och spelet försöker även göra sig känt genom sitt användande av slowmotion, så kallat "Tequila mode", och även specialattacker som man bara kan använda om man fyller sin mätare, och dessa moves kallas "Tequila bombs". (Obs, I´m not joking!) Det finns fyra typer där, varav de tre första kan jag acceptera men den fjärde och sista känns bara dittvingad. Missförstå inte, jag tycker det ser coolt ut med fucking Tequila som snurrar runt och skjuter folk, och den kinesiska musiken som går igång gör det bara bättre, men idén om att förbruka hela sin värdefulla mätare för skurkar som man lätt hade kunnat slagit utan den attacken... Känns dittvingat, men det ger verkligen spelet stilpoäng!

Och stilpoängen leder mig till en annan sak, nämligen stilpoängen i spelet. Det är nämligen så att man kan jumpdodga och skjuta i luften, i slowmotion, eller använda samma knapp för att göra lite coola Tequilastunt (ytterligare ett ord som borde finnas) med omgivningen, som att lägga sig på en rullande vagn och skjuta folk på vägen, hoppa från vägar och skjuta, glida ned för trapprelingarna och skjuta med mera, och om man gör sådana coola kills får man stilpoäng som fyller upp Tequilabomb-mätaren mer, men mest är de bara där för att döda folk på snygga sätt, vilket är den exakta anledningen att de suger. Det var bara några få Tequila style kills som jag hade nytta av egentligen och det var vagnen, hängandes från takkronan och KANSKE glida ned för trappor, alla andra kändes egentligen som att de bara var där for show. Jovisst att en del av dem funkade ibland och inte minst såg coola ut, men det värsta var att den kanske coolaste; den då man hoppar mot väggen, suger och då man använder den kan man vänta sig en träffchansen 1/100 att träffa en fiende, om man har tur!
... shut up Stallone...

Grafiken är också en letdown, då det är en ganska stor brist på detaljer, om man bortser från den massiva möjligheten att förstöra banorna, men annars är det alldeles för lite detaljer i det hela. Spelet ser suddigt ut, vilket blir extra tydligt i scener, skottlossningar ser inte bra ut, eld ser inte bra ut, elden från cigarettändaren är en katastrof, grafiken är väldigt medelmåttig! Det värsta är nog ändå när de försöker göra cinematic kills som i slutändan ser ganska fula ut, tack vare t ex hur kulorna påverkar de träffade kropparna, vilket verkar vara genom blåmärken eller något sådant i detta spel, samt blod som ser ut som... blobbar? Spelet är visserligen från 2007 men jag kan ändå inte påstå att det ser särskilt bra ut. Men det som stör mig mest; en del scener ser faktiskt väldigt bra ut, men då brukar det i allmänhet komma en sak som förstör magin, och det är tändaren vars låga ser förskräckligt dålig ut!

Men nu till det bra med spelet, där jag egentligen inte har särskilt mycket att klaga på, ljudet! Ljudet, that includes ljudeffekter, voice-acting, soundtrack, allt passar perfekt för spelet och genren so John Woo vill framföra! Ljudeffekterna sitter som de ska, soundtracket består av lite klassisk China-style musik som passar perfekt för spelet och Tequila/ Chow Yun-fat. Voice-acting är likaså bra, trots Tequilas mumlande (no offence bro we all love you anyways!) men med ett klagomål; de talar inte kantonesiska, har inte ens det som alternativ. Now THAT was a kick on the balls for me!


Nämen faktiskt, atmosfären, stilen, allt som behövdes för en John Woo film fast spel fanns nästan där, förutom kantonesiska och det sög! Men men, i övrigt var allt med ljudet bra!

Så, övriga bra saker? Huvudmenyn var fucking amazing!

Dåliga saker som jag inte fått med? I slutändan finns det väldigt få unlockables och de som finns har man ingen anledning att låsa upp. Och även att man inte ens kan lägga till engelsk text på den där kinesengelskan!

Så, vad har jag att säga om det här spelet? Jo, att jag nog omedvetet har avskräckt er alla från att spela det lol! Jag lyfte fram många brister nu för att det var egentligen inget annat som var märkvärdigt i det här spelet, inget bra. Men det är ändå ett helt okej spel som är ganska roligt, och som var helt underbart i slutändan för mig som gillar John Woos filmer. Verdict? 6/10. Ett spel som är ganska bra och underhållande, även om gameplay har brister funkar det för sin längd, och John Woo gjorde ett utmärkt jobb med det här!  Kört det om du inte har något emot 6 h av lite smått underhållande John Woo story och mindless men ganska roligt action! Och den främsta anledningen av de alla, gör det för Chow Yun-fat!!!!!


Tack för att ni läste detta! Om ni gillade min recension och vill se mer eller helt enkelt bara visa ert stöd, gilla gärna denna sida här, eller på https://www.facebook.com/Masareviews om ni vill se uppdateringar. Det är även helt möjligt att följa på twitter om ni vill det: https://twitter.com/MasaReviews. Återigen, tack för ert stöd!

Och som mina avslutande ord, för er som inte förstår varför Chow Yun-far är så awesome, och det inte går att förklara med ord, ska jag göra en avancerad matematisk formel, där "Total fucking awesomess!!!!!" är den maximala asgrymhetsgraden:

Total fucking awesomeness!!!!!
=

<
_

Hoppas att det ger er lite perspektiv!
...
Fuck inte ens matte kan beskriva det!!!!!!

/Masa






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar