Etiketter

fredag 26 juli 2013

Suisei No Gargantia animerecension

(VARNING! Denna review kommer vara torr och tråkig, och mer som en riktig recension, eftersom att jag tog den från gamla bloggen)

På jakt efter en ny bra serie med mycket action, gärna sci-fi, och inte minst, något som kunde ta upp tomrummet efter psycho-pass, gav mig jag mig en dag ut på en episk journey på jakt efter den nya serien som skulle följa med förväntan varje vecka! Så, jag sökte och jag sökte, och efter en lång resa till YT hittade jag slutligen en sådan serie, nämligen Suisei no gargantia som dessutom var gjord av Production I.G, samma som gjorde psycho-pass, och redan där bådade det gott! Vad jag fick var en upplevelse som inte var som jag hade trott, med väldigt lite action, men jag fick också en troligt fin och hjärtvärmande anime som jag redan nu kan säga är en kandidat för best of 2013! Återigen kommer det magiska ordet; Suisei no Gargantia!

Suisei no Gargantia är en anime producerad i år, 2013, av Production I.G (som gjorde psycho-pass, hmm!) och gick 13 episoder. Den är skriven av Kazuya Murata och inte minst Gen Urobuchi (som skrev psycho-pass!!!) 

Handlingen utspelar sig i framtiden där det finns en så kallad galaktiskt allians bestående av människor som för ett krig mot fruktade varelser som kallas Hideauze. I den världen lever vår huvudkaraktär, Ledo, som är skolad och disciplinerad soldat för armen och har varit det sedan han var barn. Han ska ge sig ut i slaget mot Hideauze och hans kapten säger att han ska glädja säg för om han lyckas kanske han kan komma till ett finare ställe där han kan bo efter sin tjänstgöring, fast Ledo verkar inte bry sig särskilt mycket. Så, han beger sig it i slaget med sin gigantiska slagsrobot Chamber som är hans vapen så att säga, och Ledo styr honom och så ska de sticka ut och döda aliens! Men man skulle kunna säga att det går lite åt helvete och Ledo hamnar på jorden som nu är översvämmad med vatten och sedan länge glömd av alliansen, och får veta att han inte har en chans att skicka ut signaler så att alliansen vet var han är. Han är alltså mer eller mindre fast på jorden, med sämre teknologi än den som han är van vid och dessutom, ett nytt sätt att leva som är helt obekant för honom. Där blir han tvungen att leva och träffa nya personer som skiljer sig starkt från honom själv...

Bland viktiga karaktärer har vi självklart Ledo och inte minst Amy som är en tjej som han lär känna på planeten.

Handlingen gav inte alls så mycket action som jag hade trott den skulle från början men i slutändan var det inte därför jag ville se på serien, utan det var pga. den coola världen de levde i och alla fina och rörande ögonblick! Storyn hade mycket att erbjuda och i många fall satt jag bara och log när jag såg den här serien, och vissa delar satt jag och stampade sönder golvet i spänningen! Så, som sagt, mycket vackra ögonblick! Men handlingen är inte perfekt. Det kommer en del saker i de sista avsnittet som jag mest tyckte kändes lite överdrivna och förhastade, men annars var allt bra!

Karaktärerna är ganska bra, men har lite brister. Huvudkaraktären är bra och väcker en del frågor och förundran, men många andra karaktärer har en tendens att kännas lite framtvingade, och sen finns det också en del flashbacks som ska väckte intresse för karaktärerna, men inte åstadkommer särskilt mycket.

Animation ser strålande ut med många fina detaljer med mera! Det är en fröjd att se!

Ljudet najs, bra musik och bra voice-acting!

Det var underbart att titta på denna anime och den var verkligen en av veckans stora highlights! Många fina ögonblick, mycket rörande, bra actionscener, väldigt bra serie! 

Sammanfattning: Väldigt bra serie, kan vara en av de bästa för i år! Den var inte perfekt men väldigt bra på det mesta! Verdict: 9/10, fett värd att se!

(Ursäkta att denna review var så torr, var från gamla bloggen)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar