Etiketter

fredag 19 juli 2013

En ny action/fantasy serie - Arata Kangatari animerecension

Damer och herrar, it´s me! Tell me, finns det någon bättre titel! ^^ Me=Masa, om ni undrar! xD

Denna dag är jag här med en animerecension av Arata Kangatari som är en serie ny för i år, som jag faktiskt tyckte verkade intressant väldigt tidigt men inte hade tid att kolla på. Det var först ett antal veckor senare som jag plockade upp den och bedömde den värdig att ha mina ögon på sig under 12 episoder! (What an honour!)

Så yeah, det var mitt liv, eller något, näh jag vet inte, jag bara... rabblar lite random saker... ÄPPELPAJ! Hehehehe...

Oj back to the subject! Då, Arata Kangatari är 12 episoder och av den japanska animationsstudion Satelight, samt det koreanska JM Animation som jag verkligen har hört om...

Handlingen i alla fall, handlar om Arata som är en smått utstött snubbe men med en god vän, som helt enkelt visar sig vara rent douche framför hans egna ögon och han börjar fundera mer på vänskap och det faktum att han inte har några riktiga vänner.

I en annan värld har vi en annan snubbe som heter Arata, i en gammal värld med traditionell och enkel klädsel, en prinsessa och asgrymma svärd som är de fysiska manifestationerna av gudar. (Gud, på något vis känns detta bekant...)

(Small hint follows:)

Haha va nej, vad tänkte jag på...

Så, i alla fall, i denna värld så finns det också en snubbe som Arata, och är en del av den så kallade Hime klanen. Hime klanen måste skicka en kandidat till ceremonin som ska utse en ny prinsessa, men på grund av brist på kvinnor i klanen skickar de Arata. Han kommer till palatset bara för att bli del av en stor konspiration där prinsessan blir dödad och han blir anklagad för dådet och tvingas fly, men då, på sin flykt i skogen, händer något och han byter plats med High School eleven Arata och hamnar själv i den moderna världen, medans skolarata (best name ever!!!) hamnar i den andra Aratas värld och blir indragen i konspirationen... Och yeah, sen slänger de in lite äventyr, action och svärd som är manifestationerna av Gudar vilket ger de särskilda krafter! (Låter fortfarande bekant men jaja!)

Och bland karaktärerna har vi Arata från moderna världen som serien mest handlar om, Arata från andra världen som inte är lika viktig, och Kotoha som är den oskyldiga men lojala och söta tjejen i den andra världen som följer efter vår hjälte! Och under resan stöter Arata på en massa personer och inte minst, ställs inför en massa tuffa situationer och styrkeprövningar som leder honom till slutsatsen att han måste bli starkare för att kunna skydda alla... (Wait, a minute! Where have I heard this...)

Kanske från...

Hehe va nej, så kan det ju inte vara!!!!! :P

Men yeah, storyn är faktiskt förvånansvärt bra, det finns en del spänning och action, samt en del fina ögonblick, den gör helt enkelt vad den ska! Dock är jag smått missnöjd med hur den byggde upp konflikterna, samt att Arata från den andra världen känns som en otroligt oviktigt karaktär, alldeles för oviktig men tanke på att man kan se hur de ville att han skulle bli mer, och att han fick så otroligt mycket spotlight i första avsnittet. Annars är allt ganska bra!

Karaktärerna är ganska intressanta och det finns intressefångande relationer mellan karaktärer samt välgjorda rivaliteter och konflikter, det är bra! Det lite dåliga däremot är att Kotoha tyvärr får ta rollen av den där fullständigt onödiga kvinnliga sidekicken som är där for the looks men annars inte bidrar särskilt mycket... Hon är inte alltid en sådan karaktär men det händer med jämna mellanrum.

Animationen ser faktiskt ganska läcker ut med en hel del snygga effekter.

Helt okej voice-acting och soundtrack.

Jag kan ärligt säga att det var kul att se den här serien, och att jag kommer se fortsättningen om det kommer en, men den inte perfekt. Den är ganska oslipad på det mesta för att vara ärligt, men jag tror att det kan finnas en hel del potential som redan nu börjar lysa igenom lite och höjer betyget. Dock, den ter sig ganska förutsägbar och typisk.

Min slutsats: 6/10, något av det bättre för säsongen, värd att kolla på men ha inga überhöga förväntningar!

Tack för mig!

/Masa